|
|
Forebyg stress - Organisatorisk niveauDet er vigtigt at se på stress fra et organisatorisk niveau i en virksomhed. Der er ikke tilstrækkeligt alene at betragte det som et individuelt problem, da stress, uanset hvor den kommer fra, påvirker virksomheden.
En indsats på dette niveau vil ofte være i et samarbejde mellem forskellige dele af virksomheden og faglige organisationer. En indsats er i fælles interesse. Gode grunde til en stressreducerende indsatsStress er et vilkår i stort set alle danske virksomheder og i privatlivet. I dag er det ikke et spørgsmål, om der findes stress, men snarere, hvor meget stress, der er.
En indsats mod stress er af fælles interesse for både virksomheden og medarbejderne. Langvarig stress har både store menneskelige konsekvenser og konsekvenser for virksomheden.
Det er således i alles interesse at undgå alvorlig stress. Forskellige indsatsområderTopledelsen melder klart ud. Hvis topledelsen ikke klart melder ud, at man vil gøre noget for at undgå og reducere stress i virksomheden, så der det svært med en rigtig effektiv indsats
Fjern tabuer om stress. Ikke at snakke om stress skaber stress! Det er vigtigt at fjerne tabuerne omkring stress, da det er forudsætningen for at kunne få en effektiv indsats, og for at kunne fange eventuel stress i opløbet.
Uddan alle ledere. En indsats på ledelsesniveau er et af de mest effektive midler i kampen mod stress. Dels kan en stresset leder stresse en hel afdeling. Dels har en leder bedre mulighed for både at forebygge og afhjælpe stress. Det kræver blot,, at lederne bliver klæde på til denne del af deres arbejde.
Informer og giv værktøjer til alle medarbejdere. Uanset hvor god virksomheden er til at forebygge stress, så vil der være noget stress i de fleste arbejdssituationer. Desuden kan stress komme fra privatlivet. Det er derfor vigtigt, at alle medarbejdere lærer om stress, om at være opmærksomme på hinanden, at forebygge stress, og hvad de kan gøre, hvis de er blevet for stressede.
Lav en operationel stresspolitik. En god måde at tage fat på at forebygge og afhjælpe stress er at lave en stresspolitik. Men det er absolut ikke ligegyldigt, hvordan man laver stresspolitikken.
Fokus på trivsel og ydelse/produktivitet. Det er vigtigt at gøre noget målrettet for at forebygge og afhjælpe stress. Når den del er på plads, så skal fokus flyttes over på trivsel og ydelse/produktivitet. Men man kan ikke løse et stressproblem alene ved at fokusere på trivsel.
Udvikl virksomhedskulturen. På lang sigt er et af de bedste redskaber til at forebygge stress en bevidst og positiv udvikling af virksomhedskulturen. OrganiseringEn effektiv stressindsats kræver en tovholder. Dette er ofte en person fra personaleafdelingen, en leder eller en udvalgt medarbejder.
Stress hører ofte under sikkerhedsudvalget, da det er tæt forbundet med det psykiske arbejdsmiljø. Det kan være en god ide, at have det på som et fast punkt til møderne.
I nogle virksomheder hører stress under samarbejdsudvalget. Om det ligger det ene eller andet sted er ikke afgørende, blot det er et emne, som bliver taget og håndteret seriøst.
Nogle virksomheder har personer i virksomheden, som en stresset kan henvende sig til. Disse personer vil som regel ikke selv være uddannede til at hjælpe den stressede, men kan hjælpe vedkommende til at få hjælp det rigtige sted. Eksternt BeredskabDet bliver mere og mere almindeligt, at virksomheder har et beredskab mod stress, så man hurtigst muligt kan gøre noget. Der finder to former for beredskab.
Proaktivt beredskab, som er et beredskab, som går ind før stressen har nået at udvikle sig til alvorlig stress. Det er et beredskab, som er klart lægen før en sygemelding.
Afhjælpende beredskab, som er et beredskab, som samler op på medarbejder, der ER blevet alvorligt stressede, og i mange tilfælde også sygemeldte.
Det proaktive beredskab består ofte af stresscoaching, hvor en medarbejder tilbydes hjælpe til at lære at tackle den stress vedkommende oplevet. Med stresscoaching i tide kan man undgå en sygemelding. Virksomheden bliver typisk tilknyttet en eller flere stresscoaches.
Det afhjælpende beredskab består enten af stresscoaching eller psykologhjælp. Nogle større virksomheder har eget beredskab, medens andre har det igennem en aftale med en ekstern virksomhed eller en forsikringsordning. Det er forskellig type hjælp medarbejderen får, afhængig af om man vælger stresscoaching eller psykologhjælp. Information om stressI kan få information om stress, og hvad man kan gøre:
Få mere informationFå mere at vide om at forebygge og reducere stress i virksomheden ved at udfylde skemaet nedenfor og trykke på [send]
|
|
|
Forebyg Stress ApS Havneholmen 80, 4.tv. 1561 København V Tel: 20708050
CVR nr. 29625611 |