I en virksomhed har man på organisatorisk niveau en række muligheder for at forebygge stress. Og der er god grund til at gøre noget. Se en beskrivelse af 10 grunde til en indsats mod stress. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor man begynder. Det vigtigste er, at man tager fat på at forebygge stress. Hvor man begynder hænger bl.a. sammen med størrelsen af virksomheden, kulturen i virksomheden, det nuværende stressniveau og ikke mindst udviklingen i virksomheden.
En effektiv indsats mod stress kræver en indsats på flere eller alle områder. Det er aldrig tilstrækkeligt alene med en indsats på blot et eller to af områderne. Men man skal jo starte et sted. Hvis virksomheden ikke allerede er godt i gang, så er det en god ide med en plan.
Udover en indsats på organisatorisk niveau, så er det vigtigt med en indsats på ledelsesniveau, kollegialt niveau og individuelt niveau.
En indsats på organisatorisk niveau vil ofte ske i et samarbejde mellem forskellige dele af virksomheden og faglige organisationer.
Forskellige indsatsområder på organisatorisk niveau
Topledelsen melder klart ud
Et af de meste effektive indsatsområder er, at topledelsen melder ud, at man vil gøre noget for at forebygge stress i virksomheden. Hvad man konkret vil gøre er ikke vigtigt på dette tidspunkt, da det er det, der skal arbejdes videre på. Men udmeldingen i sig selv giver en enorm effekt.
At fjerne tabuer om stress
Ikke at snakke om stress skaber stress! Det er vigtigt at fjerne tabuerne omkring stress, da det er forudsætningen for at kunne få en effektiv indsats, og for at kunne fange eventuel stress i opløbet.
Uddannelse af ledere
En indsats på ledelsesniveau er et af de mest effektive midler i kampen mod stress. Dels kan en stresset leder stresse en hel afdeling. Dels har en leder bedre mulighed for både at forebygge og afhjælpe stress. Det kræver blot, at lederne bliver klæde på til denne del af deres arbejde.
Information og værktøjer til alle medarbejdere
Uanset hvor god virksomheden er til at forebygge stress, så vil der være noget stress i de fleste arbejdssituationer. Desuden kan stress komme fra privatlivet. Det er derfor vigtigt, at alle medarbejdere lærer om stress, om at være opmærksomme på hinanden, at forebygge stress, og hvad de kan gøre, hvis de er blevet for stressede.
En operationel stresspolitik
En god måde at tage fat på at forebygge og afhjælpe stress er at lave en stresspolitik. Men det er absolut ikke ligegyldigt, hvordan man laver stresspolitikken. Den skal være operationel.
Fokus på trivsel og ydelse/produktivitet
Det er vigtigt at gøre noget målrettet for at forebygge og afhjælpe stress. Når den del er på plads, så skal fokus flyttes over på trivsel og ydelse/produktivitet. Men man kan ikke løse et stressproblem alene ved at fokusere på trivsel.
Udvikling af virksomhedskulturen
På lang sigt er et af de bedste redskaber til at forebygge stress en bevidst og positiv udvikling af virksomhedskulturen. F.eks. er kommunikationen og work-life-balance vigtige område at arbejde med.
Mere information – link til hjemmesiden:
https://www.forebygstress.dk/virksomheder_stress_indsatsomraader.htm