Når ansatte bliver stressede kan de takke sig selv. Det mener cheferne i ni ud af ti danske virksomheder, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.
Det er vigtigt at flytte diskussionen om stress væk fra skyld og til løsninger. At fokusere på skyld, som der ofte er en tendens til, løsner ingenting, tværtimod. Uanset om en medarbejder er stresset på grund af chefen eller egne forventninger, så vil det påvirke medarbejderens arbejdsindsats og livskvalitet. En indsats mod stress skal ligge både på virksomhedsniveau, lederniveau og individniveau. Men det er kun virksomheden som kan initiere en effektiv indsats, som både indebærer lederudvikling og at alle medarbejder, inklusiv lederne, bliver bedre til at passe på både sig selv og andre.
Når min chef selv er stresset, så bliver vi andre også stressede. Så det er ikke bare vores skyld.
Hej Hans, jeg tror det Bjarne mener er at ledelsen mange steder, rigtig mange steder faktisk mener at stress er medarbejderens egen skyld!.
Jeg har selv lige haft meget alvorligt stress, og havde en øverste chef der har meldt ud på et morgenmøde i hele afdelingen, CITAT : ”stress er ikke arbejdspladsens ansvar, men medarbejderens!” , hvilket.
Men hvad kunne I gøre ved at jeres chef påvirker jer i negativ retning?